O ciśnienie w oponach warto zadbać za równo nawet w przypadku letnich, zimowych czy całorocznych. Nie tylko niski poziom, ale także za wysokie ciśnienie mają negatywny wpływ na nasze opony. Jak zadbać więc o odpowiednie ciśnienie, aby nasza guma nie pękła?
Ciśnienie w oponach a bezpieczeństwo
Jakie ciśnienie w oponach? Jak podaje Amerykańska agencja bezpieczeństwa gdy mamy zbyt niskie ciśnienie w oponach droga hamowania wydłuża się o 22 procent. Zbyt wysokie lub niskie ciśnienie potrafi spowodować przebicie opon i doprowadzić do spadku ciśnienia co może spowodować wypadek.
Ciśnienie w oponach a koszty jazdy
Zbyt niskie ciśnienie w oponach może zwiększyć spalanie co przyczyni się do zwiększenia kosztu. Natomiast idealne ciśnienie w oponach potrafi zmniejszyć spalanie i zużycie paliwa o 2 tygodnie. Podobna sytuacja jest w przypadku ogumienia nawet o 40%.
Powody zmniejszania się ciśnienia w oponach
Badania wykazały, że w 85% spadek ciśnienia odczuwalny jest w momencie gdy z naszej opony ucieka powietrze, a 15% spadku ciśnienia spowodowane jest w wyniku uszkodzenia opony. Powietrze też może uchodzić w przypadku nieszczelnego wentyla lub zaworu oraz wpływu temperatury.
Sprawdzanie ciśnienia w oponach
Wybierając się do serwisu wulkanizacyjnego albo na stację benzynową gdzie możemy określić dokładnie ile barów ubyło w oponie. Nigdy nie kontrolujmy ciśnienia w oponach na oko, ponieważ gdy zejdzie ono minimalnie będzie to dla nas niezauważalne szczególnie w przypadku opon o profilu niższym niż 65. Wszystkie pompki na szczęście posiadają nanometr, za pomocą którego możemy ustalić ciśnienie, które potem zostanie wprowadzone do opony.
Mierzenie ciśnienia w momencie gdy opony są zimne
Najlepiej gdy ruszymy w trasę sprawdzić ciśnienie, ponieważ wtedy nasze opony są schłodzone i nie ma czynników, które mogą wpływać na zmianę ciśnienia. Jeśli natomiast nie posiadamy urządzenia do sprawdzania ciśnienia, powinniśmy pojechać na stacje gdzie odczekamy około godziny jak guma się schłodzi, aby pomiar był wiarygodny.
Opona zapasowa
Co z tego, że jest nieużywana jak ona też może tracić ciśnienie i powinniśmy o nie zadbać w momencie gdy taka opona nie jest nam do niczego potrzebna, ponieważ potem może być już za późno. Może występować też podejrzenie, że opona jest uszkodzona wtedy powinniśmy udać się z nią do specjalisty.
Tradycyjne powietrze czy sprężony azot
Na pierwszy rzut oka możemy pomyśleć, że azot a powietrze to samo jednak kwestia leży w poziomach gazów. W powietrzu, które pompowane jest do opony znajdziemy zaledwie 78% azotu. Natomiast pompowanie azotu polega na stosowaniu mieszanki oczyszczonej. Azot w przeciwieństwie do powietrza sprawia, że poziom powietrza jest stabilny co powoduje, że opona lepiej dostosowuje się do opony.
Zalety i wady pompowania azotem
W przypadku powietrza możemy skorzystać z kompresora za darmo, który dostępny jest na stacji paliw. Możemy dzięki temu zmniejszyć ryzyko zmiany sztywności opony w wysokiej temperaturze. Azot nie wchodzi w reakcje z metalami, dzięki czemu wtłaczając go zmniejszamy ryzyko powstania rdzy na felgach.
Do wad natomiast możemy zaliczyć:
- utrudnioną kontrolę poziomu ciśnienia
- w przypadku pompowania opony azotem potrzebujemy do tego specjalnej butli
Gdzie znajdziemy informacje o ciśnieniu w swoim aucie?
- W schowku
- Na klapce od wlewu do paliwa
- W instrukcji obsługi pojazdu
Poziom ciśnienia podawany jest w barach lub atmosferach, ale jak ktoś by nie wiedział bar a atmosfera to jednostki bardzo do siebie zbliżone. Jeden bar to w przybliżeniu 0.9869 atmosfera.